Ми проводимо значну частину нашого життя на роботі, а обличчя колег і начальства бачимо більше 40 годин на тиждень. Багато хто з нас хоч раз замислювалися про те, що працювати з другом простіше і краще, адже він розуміє все з півслова і ніколи не підведе. Чи не заважають близькі стосунки, особливо з керівником, ефективному виконанню обов'язків і вашій роботі в загальному?
Отже, друг запропонував вам роботу. З одного боку, спільна робота з другом-начальником нерідко стає трампліном до запаморочливого успіху, з іншого — особисті відносини на роботі можуть перетворити друзів на справжніх ворогів. У всіх випадках, робота під крилом одного — це випробування.
Є багато плюсів дружби з начальником: відсутність необхідності у співбесіді і випробувальному терміні, кар'єрне зростання — як само собою зрозуміле, за прогул ніхто не звільнить, і відпустку можна взяти в будь-який час. З іншого боку, важливо пам'ятати і про можливі мінуси. Це може бути понаднормова робота, яку вам доведеться робити "по дружбі", додаткові зобов'язання — тому що на вас можна покластися, несвоєчасна оплата праці ("зачекай, друже — ти ж бачиш, проблеми у нас"). Так само вас буде чекати нелюбов колег — влаштований "по блату" співробітник у рідкісних випадках може стати "своїм хлопцем" в колективі.
Звичайно, якщо розумно розмежовувати службу і дружбу, то цілком можна уникнути більшості проблем. Але для цього потрібно дотримуватися кількох правил:
- не зловживайте демонстрацією свого особливого статусу і відносин з керівником в колективі;
- заздалегідь домовтеся з другом-босом про межі субординації;
- розмежуйте спілкування: обговорюйте робочі моменти в офісі, а сімейні і дружні — в неформальній обстановці;
- пам'ятайте про норми дисципліни і про свої обов'язки;
- працюйте на свою репутацію.
Найголовніше — ретельно зважте плюси і мінуси такої пропозиції до того, як погодитися. Може бути, кращим варіантом стане відмова, ніж можлива ворожнеча і повний розрив відносин у майбутньому.
"Добре влаштувався!", "Підлизався!" — а що ви готові терпіти заради дружби з начальником? У колективі в більшості випадків неоднозначно сприймають відносини між керівником і підлеглим, якщо вони виходять за рамки ділових, особливо якщо різностатеві друзі. Проте ситуація, коли відносини між шефом і співробітником переростають у дружні — не рідкість. Як правило, це кінчається одним з чотирьох класичних варіантів розвитку подій:
- співробітника, який нехтує правилами субординації звільняють;
- начальник, розуміючи, що співробітник переходить межі, виключає всі можливості для близьких відносин. Співробітник, втративши статус "наближеного до шефа", звільняється сам;
- в особі співробітника, начальник отримує реального помічника і відповідального працівника;
- приятельські стосунки призводять до непорозумінь, образ, склок і справжньої "міжусобиці".
Якщо ви подружилися з начальником, це дає вам певні переваги. До вашої думки прислухаються, а всі ваші ідеї скоріше підтримають, ви можете дізнатися потрібну інформацію навіть у неробочий час. Крім того, ваш "тил" надійно захищений — ви можете розраховувати на підтримку і розуміння у випадку форс-мажорів.
Не можна забувати і про мінуси дружби: можливо, ви станете менш відповідально ставитися до роботи, вам буде ніяково підпорядковуватися начальнику (відповідно, шеф буде відчувати незручність, що-небудь наказуючи вам), вас можуть попросити попрацювати в свято або перенести відпустку. Колеги можуть вам заздрити, почати сприймати вас як "очі і вуха шефа" або почати використовувати вас як людину, яка може замовити за них слівце. А якщо в компанії настануть дійсно важкі часи, кинувши одного-шефа в біді ви автоматично стаєте зрадником. Навіть якщо у вас семеро дітей, і чекати стабільності компанії ви не можете.
Якщо втрачати роботу ви не хочете, а друга (ким би він не був) — тим більше, то потрібно дотримуватися правил, які допоможуть вам зберегти необхідну рівновагу:
Чітко розділяйте ділові інтереси та особисті. Як тільки ви зайшли в офіс, забудьте, що це ваш друг. Це стосується і вашого емоційного стану: коли догану робить начальник — це прикро, коли догану робить друг-начальник — це образливо удвічі. Тримайте себе в руках, і не дозволяйте вашим емоціям вами керувати;
Не допускайте переходу на особистості, фамільярності, тримайте необхідну дистанцію. В стінах офісу звертайтеся до шефа лише на "ви". Навіть, якщо вам запропонували звертатися на "ти";
По можливості, тримайте свої дружні стосунки з шефом у секреті від інших співробітників. Чим менше вони про це знають, тим менше ви наживете ворогів;
Всі спірні питання вирішуйте тільки в кабінеті начальства, поза очей інших співробітників. Не обговорюйте з колегами особисте життя начальства.
Одним словом, субординація дозволяє зберегти той лад, який передбачає комфортне співіснування в колективі всіх сторін. У кожного є свій статус і своя ніша — їх і слід дотримуватися. І якщо поза робочих стін ви можете випити з "Толяном" на брудершафт і нарікати йому на відсутність смаку і страшну краватку, то, переступаючи з ранку поріг офісу, ви автоматично стаєте одним з підлеглих Анатолія Петровича, і не більше того. Знайти баланс між дружбою і роботою дійсно дуже складно. Але при взаємній повазі і чіткому поділі праці і дружби — цілком можливо.
Наступного разу поговоримо: Працівники різного віку: плюси і мінуси спільної роботи а також Чи потрібна фотографія в резюме?