Вам вдалося пройти весь складний шлях від написання резюме до проходження співбесід, і ось нарешті-то ваш перший день на новій роботі. Здавалося б найстрашніше вже позаду - але ні. Вам належить знайти контакт з вашими новими колегами, влитися в колектив і заслужити довіру начальства. У цій статті ми поділимося порадами про те, як легше пережити адаптаційний період.
Хочемо заздалегідь застерегти вас від ейфорії. Звичайно, від нової роботи завжди очікуєш тільки позитивних змін, але навіть тут зустрічаються підводні камені. Приготуйтеся до того, що не всі будуть раді вашій появі в компанії. У всіх свої справи, для деяких - ви конкурент у цій вічній боротьбі за місце під сонцем.
Виділяють три етапи входження людини в новий колектив: адаптація, індивідуалізація і інтеграція. На першому етапі ви знайомитеся з правилами, прийнятими в колективі; на другому етапі, щоб не стати надмірно непримітним, ви починаєте виявляти свої сильні сторони. Те, що відрізняє вас від інших, але також те, що цінується колективом і тому сприймається позитивно, підвищує ваш статус в очах колег. На третьому етапі ви стаєте повноправним членом колективу, при цьому залишаючись самим собою. Коротко, ці три етапи можна описати трьома словами: звикання, самовираження і об'єднання.
На етапі звикання ви повинні постаратися дізнатися про всі формальні і, головне, про неформальні правила, прийняті у колективі. Потрібно засвоїти прийнятий стиль спілкування і слідувати йому, особливо в перший час. Дізнайтеся про час приходу і відходу, перекурів, обіду. Важливі всі деталі - наприклад, у деяких фірмах наради проходять неформально і ідеї висловлюються спонтанно; в інших - слідують строго встановленому порядку. Треба пристосуватися до прийнятого стилю, яким би він не був. Навіть якщо прийняті в колективі стандарти вам в чомусь не подобаються, не намагайтеся всіх переробити на свій лад. Зараз головне - почуття міри.
Можливо ваш колишній керівник завжди тримав відкритими двері свого кабінету, був у курсі всіх справ і обсипав подяками за хорошу роботу. Але якщо до нинішнього шефа треба записуватися на прийом, він не щедрий на похвали і його цікавить тільки кінцевий результат, не залишається нічого іншого, як звикнути до цього.
Розберіться, у чому прийнято приходити на роботу в джинсах, або в офіційному костюмі. Навіть якщо в компанії всі одягаються неформально, ви повинні завжди виглядати охайно і витримано. У перший час вам належить познайомитися з великою кількістю людей, і, можливо, у вас буде один-єдиний шанс справити на них гарне враження. Якщо колеги пропонують приєднатися до них за обідом або просто випити разом кави, щоб краще познайомитися - погоджуйтеся. Стати частиною команди - ось ваша головна задача.
Постарайтеся розібратися, хто, в якій мірі і за якими критеріями оцінюватиме результати вашої діяльності. Ніколи не забувайте про цих людей і допомагайте їм побачити результати вашої роботи. Складіть план дій на найближчі дні, визначте свої задачі та пріоритети.
Другий етап - самовираження. Як тільки вас потихеньку починають приймати за свого, можна починати проявляти свої сильні сторони. Якщо ви активний і прихильник інновацій, щось на новому робочому місці захочете поміняти, і якщо перший час потрібно працювати за звичною схемою, то заручившись підтримкою колег і керівництва можете починати. Але не поспішайте перехоплювати ініціативу у інших - інакше ви ризикуєте уславитися вискочкою, а таких людей ніхто не любить. На цьому етапі важливо показати готовність йти на компроміси, проявляти гнучкість. Складно мати справу з надто категоричними людьми. Але ні в якому разі не потрібно намагатися затьмарити старих співробітників, жартувати над ними або як-то комплексувати. Вас взяли на роботу такого, яким ви є, і з часом ви обов'язково знайдете свою нішу.
Якщо ви слідували цим нехитрим правилам, то далі наступає третій, фінальний етап - ви стаєте повноправним членом нового трудового колективу. Пройти співбесіду і отримати бажану посаду часом буває набагато простіше, ніж прижитися, освоїтися в новому колективі і втриматися на заповітному робочому місці. Постарайтеся в перший час уникати всіх цих простих помилок, які дуже часто припускаються новачки, і ви швидко зарекомендуєте себе на новому робочому місці.
У наступній статті поговоримо: Чи потрібна фотографія в резюме?, а також Зміни у КЗпП, жовтень 2016.