В ідеальному світі співробітники працюють добре, ніколи не помиляються і не втомлюються, вони люблять свою роботу і відмінно з нею справляються кожен день. В такому світі зовсім не треба прикладати зусиль для управління, але ми, на жаль, живемо в звичайному світі. Щоб добре керувати компанією і працівниками, потрібно і заохочувати тих хто відзначився, і карати винних, а в цій статті ми розповімо, як правильно критикувати.
В ідеальному варіанті конструктивною вважається та критика, з якою працівник отримує користь. Ось п'ять важливих принципів конструктивної критики, які допоможуть у нелегкій розмові з працівником:
Якщо працівник зробив помилку тиждень тому, то вашу сьогоднішню спробу обговорити це він може сприйняти негативно. Може здатися що ви просто в поганому настрої, і вирішили "на порожньому місці" згадати старі образи і недоліки. Також важливо не відразу накидатися з критикою, а спочатку самому видихнути. Це допоможе вам предметно говорити про справу, не впадаючи в грубі зауваження.
У більшості випадків найкращий варіант - це викликати підлеглого до себе. Багато людей дуже болісно сприймають публічну критику, навіть якщо під час догани виглядають спокійно. Директору також не слід критикувати начальника в присутності підлеглих - авторитет такого керівника сильно впаде в очах колективу, заважаючи нормальній роботі.
Критикуйте не працівника, а саму ситуацію, яка виникла через його помилки. Підлеглий повинен засвоїти, які були допущені промахи, як треба їх виправляти. Порівняйте дві фрази: "повільно працюєте" (оцінюються особисті якості підлеглого) та "Робота не виконана в поставлені терміни" (оцінюється результат). Пам'ятайте: скривджена людина не сприйме адекватно побажання про виправлення допущених помилок.
Будь-яка ваша критика повинна починатися з пояснення ситуації. Але для того, щоб діалог став конструктивним - потрібно знати думку обох сторін. Запитайте про причину промаху, дізнайтеся про можливі пом'якшувальні обставини. Ці дії можуть допомогти виключити різного роду неточності або припинити інтриги в колективі. Будьте обережніше з критикою новачків перші пів року, але співробітник, який регулярно не справляється зі своїми обов'язками і неодноразово піддавався жорсткій критиці начальства, повинен бути звільнений без жалю.
В кінці нелегкої розмови ви повинні зафіксувати домовленості. Але пам'ятайте, що ваш співробітник не повинен відчути себе професійно непридатним, а отримати конкретну пораду, як уникнути складнощів в майбутньому. Правильна критика повинна виглядати так:
оцінка ситуації (робота не зроблена в строк);
оцінка її наслідків для компанії (у результаті гальмується робота департаменту);
пояснення, як виправити ситуацію зараз (можна все виправити, якщо закінчити сьогодні до 16:00);
порада на майбутнє (в подальшому, якщо ви будете збирати інформацію протягом усього періоду, що вам буде не складно скласти звіт швидше).
Продемонструйте підлеглому свою віру в те, що наступного разу він виконає свою роботу набагато краще. Виявлену довіру обов'язково дасть позитивний стимул для ефективної роботи.
Важливо пам'ятати, що відсутність уваги до співробітників завдає більшої шкоди їх роботі і роботі компанії в цілому. Натхненні, прагнуть до виправлення своїх недоліків і заряджені позитивною енергією співробітники, готові згорнути гори, а хіба це не мрія будь-якого керівника?
В наступній статті розбираємо: Часті зміни записів у трудовій книжці - перевага чи недолік?, а також Стабільність - ознака майстерності...або пасивності?