Отже, це сталося: до вас прийшов співробітник і сказав, що йому пора підвищити зарплату. У цей момент найголовніше - зрозуміти, що все вже не буде як раніше.
Вам доведеться щось з цим зробити, і варіанти у вас тільки три:
а) підняти зарплату;
б) визначити умови, при яких ви підвищите зарплату;
в) звільнити співробітника.
Перед тим як розібрати всі ці варіанти докладно, давайте зауважимо: серед них немає варіанту "відмовити". Неможна просто сказати "ні" на прохання про підвищення – це означає отримати повністю демотивованого працівника. У кращому випадку такий співробітник почне шукати нову роботу й через деякий час звільниться сам. В гіршому випадку - буде працювати абияк і поширювати в колективі зневіру та демотивацію.
Якщо ви не підвищуєте зарплату, то краще одразу вибрати варіант "в" і домовитися про звільнення за обопільною згодою. Але що робити, якщо ви не хочете втрачати працівника?
Можна сміливо піднімати зарплату, якщо аргументи співробітника дійсно сильні.
Наприклад:
- "За останні півроку ключові показники мого відділу зросли на 30%";
- "В останні місяці коло моїх обов'язків істотно розширився";
- "Ось графік зростання моїх особистих KPI. Мені здається, я добре справляюся";
Якщо вклад працівника можна виміряти - це ідеальний варіант. Розширення списку обов'язків, як правило, теж видно. Тільки стежте, щоб із-за нових сфер відповідальності співробітника не страждали старі.
Не варто відразу піднімати зарплату, якщо працівник посилається на сумнівні аргументи. Наприклад:
- "Мені не підвищували зарплату вже рік". Ну і що? Багатьом не підвищують зарплату багато років. Мабуть, на це є причини. Так чи інакше, час сам по собі - ще не привід.
- "У мене нова іпотека / кредит на автомобіль / витрати на дитину".
Знову ж таки, це ніяк не пов'язано з роботою. Якщо співробітнику потрібно більше грошей - це привід краще працювати, і тільки потім, після пред'явлення результатів, просити підвищення зарплати.
Однак, є ще і спірний аргумент, на який варто звернути увагу. Це ринок праці:
"В інших компаніях фахівці на цій посаді отримують в середньому на 2 тисячі більше".
Для вас, як для роботодавця, це сигнал про те, що якщо ви втратите цього співробітника - новий обійдеться вам значно дорожче, до того ж, нового працівника треба спочатку знайти, доведеться провести десятки співбесід, йому доведеться входити у курс справ, розібратися з нюансами саме вашої компанії і т.д. Все це призведе до просідання показників того напрямку який веде ваш теперішній співробітник на декілька місяців, і у підсумку, не факт що новий фахівець виявиться кращім. У цьому випадку варто або задовольнити вимоги працівника або поставити чіткі умови.
Коли втрачати працівника ви не готові, але і піднімати зарплату за першого прохання теж не будете, єдине вірне рішення - взяти паузу. Зачекайте один день, подумайте, а після укладіть домовленість такого виду:
- "Ми готові підвищити тобі зарплату на Х тисяч гривень з наступного місяця, якщо ти візьмеш на себе нові обов'язки, а саме..."
Важливо пам'ятати: нікого не можна нескінченно навантажувати новими обов'язками. Якщо співробітнику можна доручити щось більш складне - значить якісь обов'язки потрібно делегувати комусь іншому. В іншому випадку ви ризикуєте отримати високооплачуваного, але перевантаженого працівника.
Нехай ваше музичне навчання буде легким та приємним з нашими акордами на укулеле guitar-uke.com
- "Ми готові підвищити тобі зарплату, як тільки твої показники (або показники твого відділу) будуть не нижче, ніж..."
У цьому випадку необхідно поставити реальну мету, на яку працівник може вплинути. Безглуздо говорити сисадміну, що ви підвищите йому зарплату, як тільки відділ продажів збільшить виручку на 30%. У цьому випадку працівник швидко зрозуміє, що ви просто хочете будь-яким способом від нього позбавитись.
Що робити, якщо підняти зарплату немає можливості, а працівника втрачати не можна?
Відкладіть розмову на квартал. Скажіть чесно, що підняти зарплату зараз немає можливості, але ви готові повернутися до цієї розмови через 3 місяці. За цей час можна встигнути щось придумати, а співробітник буде мотивований і можливо покаже кращі результати.
Придумайте співробітнику нову посаду: "Ми не можемо підняти зарплату прямо зараз, але зате можемо змінити твою ставку. Тепер ти будеш "старший менеджер" і, до речі, ми б хотіли тебе включити в робочу групу за проектом Х". Тут дуже важливо, щоб це були не просто слова. Якщо змінюється посада, повинна розширюватися і зона відповідальності.
Якщо працівник сам прийшов просити підвищення - значить ви щось упустили з виду. Ініціювати розмову про гроші для співробітника майже завжди стрес. По-хорошому, роботодавець повинен сам відстежувати KPI і настрій співробітників і сам ініціювати розмови про зарплату.
Можливо, прямо зараз після прочитання цієї статті вам варто задуматися про те, з ким з ваших працівників пора поговорити про їх винагороду.
Також рекомендуємо вам прочитати: Чому навчання співробітників повинно бути безкоштовним і Як продати ручку на співбесіді.